Port Macquarié - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Jeannette Enschot - WaarBenJij.nu Port Macquarié - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Jeannette Enschot - WaarBenJij.nu

Port Macquarié

Door: jeannette

Blijf op de hoogte en volg Jeannette

16 Januari 2014 | Australië, Adelaide

Sydney: en half uurtje bussen (niets bijzonders) en toen met de ferry! Ik wist niet dat het centrum zo ver van het open water lag. Een half uur varen met uitzichten aan alle kanten!!! Het ene eiland na het andere. En toen het uitzicht op de Brooklynbridge en de opera met al die skyscrapers! Prachtig. We besloten (zoals eigenlijk altijd) zo maar wat te wandelen. Na een uur kwam Jan erachter dat hij eigenlijk de verkeerde schoenen aan had getrokken vanmorgen. Op een gegeven moment was er dus ook af en toe een moment van rust (bankjes). Misschien hadden we de “hop on hof of “ bus moeten pakken, maar dat hebben we niet gedaan. We zijn ook niet het Sealife aquarium ingegaan of het opera gebouw. Ook de brug hebben we niet beklommen (had ik wel gewild, dit moest je van te voren reserveren wat een beetje moeilijk is als je niet weet wanneer je in Sydney bent.) Ik denk dat we veel kilometers gelopen hebben. Om half 5 besloten we moe en voldaan terug te gaan met de ferry en bus. Toen moesten we een beslissing nemen over de volgende dagen. Nog een dag Sydney (hoefde van ons beide niet perse), nog een dag strand met of zonder een extra nacht op de camping of verder rijden. We besloten om de volgende dag in te pakken, wel meteen naar het strand te gaan en daarna te gaan rijden. Ook moesten we dringend boodschappen doen (alles was op , zelfs het bier ;-) ) en dat besloten we ook de volgende dag te doen als we vertrokken. Dus uit eten aan de overkant bij de chinees! Heel de vakantie heeft Jan al gekookt en ik de afwas, dus nu waren we beide VRIJ ! Woensdag ochtend toch later vertrokken dan verwacht. Om 10 uur waren we bij het strand waar we gelukkig onze camper nog kwijt konden. Het surfen en bodyboarden was mooi om te zien. Zeewater temperatuur 21 graden en buiten temperatuur ongeveer 29. Jan is 2 keer het gevecht met de golven aangegaan en ik heb goed opgelet of hij iedere keer wel boven kwam ;-) Om 12 uur zijn we gaan rijden richting Newcastle. Hemelsbreed hebben we niet zoveel kilometers gereden maar we moesten om een paar nationale parken heen en daarbij is er in de buurt van een kleinere weg meer te zien. Uiteindelijk zijn we met een volle koelkast rond half vijf bij Redhaed Beach aangekomen. Het waaide hier wel meer (lekker al dat zand in je gezicht) maar we zijn toch wel 1 ½ uur op het strand geweest. We hebben meteen van de publieke douches gebruik gemaakt om dat zand van onze lichamen te spoelen. We besluiten op de parkeerplaats te overnachten al hoe wel we denken dat het niet mag. Maar ja, honden mogen hier ook niet op het strand (boete $1100) en wij vermoeden dat dit strand de plaatselijke hondenuitlaatplek / zwembad is. We hebben er wel een vijftigtal gezien. Het overnachten ging zonder problemen, het enige waar we van wakker geworden zijn was de vuilnisman. Vanochtend (donderdag) is Jan nog een strandwandeling gaan maken terwijl ik nog lag te pitten. We zijn vroeg vertrokken met als eindbestemming vandaag Port Macquarié. Deze strandplaats aan de kust moet de moeite waard zijn. De planning was eerst veel snelweg (tot Taree) en later langs de kust wat kleine wegen. Wederom zijn we van de route afgeweken. Net voorbij Newcastle kwamen we in de file (ongeval). Eenmaal de file voorbij kregen we een echte snelweg. (2x2 banen met scheiding ertussen. Bijna geen stoplichten maar wel kleine zijstraatjes en je mag een u-turn maken. Volgens mij mogen er nu ook geen fietsers op de weg). Na een 15 km gereden te hebben op die snelweg lieten we ons verleiden door het bord “tourist route 2”. Het was 50 km meer, maar we dachten ook wat bijzondere dingen te zien. De route voerde ons over “provinciale wegen” door het argrarische landschap. (Je ziet wel meer als op de snelweg en je rijd ook langzamer). En mochten er bijzondere dingen geweest zijn, dan stonden ze niet aangegeven. Bij Taree kwamen we weer op een hyway (snelweg zonder scheiding met soms 2 of 3 banen. Met stoplichten en fietsers op de weg). We besloten nu maar geen kustwegen te pakken en door te rijden naar onze eindbestemming. Net voor Port Macquarié zijn we toch nog afgeslaan om bij een Koala breadingpark te gaan kijken. Onderweg hebben we wederom gezocht naar de koala’s (en kangoeroes en herten) maar weer niets gezien. Volgens mij was het een soort opvangcentrum voor zieke / gewonde / oude vogels en dieren. We hebben gezien: koala’s, kangoeroes, wombat, de rode panda, grote en kleine krokodillen, slangen, emoe’s, papegaaien, kakatoes, parkieten, konijnen, arenden, kleine pinguïns enz. Dus toch nog pinguïns en wombats gezien !!!. Met enige vertraging dus kwamen we net voor vieren op de camping aan. Het was tijd om kleren te wassen. Vanavond zijn we nog even het plaatsje in gelopen en werden verrast door het wegvliegen van duizenden vleermuizen. (volgens mij een groter soort dan de vleermuizen in Nederland). Wat maken die een herrie! Morgen gaan we 270 km rijden en een poging doen om te overnachten bij Tamworth. Daar begint morgen een countryfestival (van 17 tot 26 januari). Van overal uit de wereld komen de bandjes en fans vandaan. Op de camping vertelden ze dat er zelfs overnacht moet worden op de schoolpleinen, parkeerplaatsen enz. van de omliggende dorpen. Met het risico dat het niets wordt, gaan we het morgen toch proberen. Vandaag wederom weer 34 graden. Wat boffen we toch. De waarschuwingsborden voor brandgevaar zijn inmiddels wel naar een nieuw niveau gegaan: high danger. Gisteren hebben we ook weer rook boven een natuurpark zien hangen. Ik snap het besluit van Jan wel om niet in een bos te overnachten. Iemand hoeft maar een peuk weg te gooien en het fikt! We zijn benieuwd naar morgen!

• 16 Januari 2014 - 13:19

Marleen:

Weer leuk om jullie reisverhaal te lezen. Kijk inderdaad maar uit voor bosbranden.
    Gaan jullie nog line-dancen op het countryfestival?
    Veel plezier en geniet van het lekkere weer (hier is het koud, nat en grijs...)
    groetjes!